"Azért van olyan sok vélemény, mert a gondolatok száma végtelen, a papír pedig nem tud tiltakozni." (Kobzi János)

2013. március 18., hétfő

Közszolgálat helyett Facebook


Fotó: ATV
A március 14-15-i, Magyarországot súlytó hókatasztrófa során a Fecebook szinte teljesen átvette a hatóságok feladatait. A Facebook-on voltak elérhetők a szinte valós idejű, percre pontos közinformációk, a bajba jutottak segélyhívásai, s a Facebook-on zajlott le az a szinte hihetetlen társadalmi összefogás, amely a bajbajutottakat segítette, mert bizony (és sajnos) a közszolgálati hírcsatornák, a segélyhívószolgálatok, a mentési feladatokat végző hatóságok nem álltak a helyzet magaslatán.
Szinte kizárólag a Facebook volt az a hely, ahol valós és pontos információkhoz juthatott a lakosság. A Facebook által jutottak segítséghez, ételhez, italhoz, meleg, védett helyhez a hóviharban rekedtek.
Míg a 112 általános segélyhívó szinte elérhetetlen volt, amíg a közszolgálati hírcsatornák üzenetei nem jutottak el a szükséget szenvedőkhöz, addig a Facebook tette a dolgát. Felhívott, figyelmeztetett, mozgósított, koordinált, segített. Olyan feladatokat látott el, ami a hatóságok kötelessége lett volna. Még a 112, a rendőrség, és a katasztrófavédelem ügyeletesei is azt tanácsolták, hogy az emberek inkább tájékozódjanak a Facebook-ról.
A Facebook most mutatta meg igazán, hogy milyen erős is tud lenni az információ áramoltatásában. Míg például a Belügyminisztériumnak csak egy sms-re tellett, addig a Facebook kinyittatott bevásárlóközpontokat, panziókat, magánmenedékeket, mozgósított embereket, szállítóeszközöket. Mindazt tette, amire a hatóság egyszerűen képtelen volt. Az osztrák hókotrók szintén a Facebook-ról értesültek arról, hogy a Dunántúlon kaotikus állapotok alakultak ki, és hogy szükség lenne rájuk. A magyar hatóságok pedig eleinte inkább akadályozták, sem mint segítették volna a szomszédos ország segítség-felajánlását.
A Facebook nemzeti ünnepünk katasztrofális napján és éjszakáján jött, látott és győzött. Állt a helyzet magaslatán akkor, amikor az államgépezet csődöt mondott, s harsogta az igazat a hazugságok helyett. Néha olyan érzése volt az embernek, hogy a Facebook egy Szabad Európa Rádió a „vasfüggöny” mögött.

A Facebook rávilágított arra a rengeteg hiányosságra, ami a katasztrófavédelmet megalakulása óta jellemzi, arra a primadonna-vezetésre, ami méltán vált ki elégedetlenséget mind Pintér Sándor belügyminiszter, mind Bakondi György személyét és tevékenységét illetően. A közmondás szerint is fejétől bűzlik a hal, azaz minden rendszer tükrözi vezetőjének alkalmasságát, vagy alkalmatlanságát, így tehát Orbán Viktor felelőssége is előtérbe kerül. Jogosan merül fel a kérdés, hogy egy ilyen, vagy hasonló krízishelyzetben az államvezetés alkalmas-e feladatainak ellátására, a megfelelő emberek vannak-e a megfelelő helyen?
A Facebook tanúsága szerint nem. Fejetlenség, szervezetlenség, jellemezte a hatóság, a kormány intézkedéseit. Bármennyire is nem szeretnék sokan, hogy a március 15-i eseményeknek politikai visszhangja legyen, az mégis elkerülhetetlen. A vezetők felelősségrevonása szintúgy. Az ellenzék máris parlamenti vizsgálóbizottság felállítását szorgalmazza, Pintér és Bakondi menesztését követeli, s nem ok nélkül. Mert csak a vakszerencsének és a Facebook-nak köszönhető, hogy a tavaszi hóvihar és ítéletidő nem követelt halálos áldozatokat (kivéve azt a kettőt, akik az M7-en történt tömegszerencsétlenségben vesztették életüket, bár az is megelőzhető lett volna, ha a meteorológia és a katasztrófavédelem megfelelő információcserével bír).

Summa summarum, a Facebook, az emberi segítőkészség és összefogás ismét jelesre vizsgázott, míg a kormány katasztrófakezelése kritikán alulira sikeredett. (Fotók: K2 fotó)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése