Tegyünk egy rövid sétát Budapest
– de talán Magyarország - belvárosában, annak szívében, a Szabadság téren.
Induljunk el a Hold utcában
északi irányba. Balra a Nemzeti Bank épülete, ahol manapság csak jobbkezek
irányítják az ország pénzpolitikáját. Hogy milyen szinten, azt pár lépés után
tapasztalhatjuk, hiszen jobbra tekintve ott a szebb időket is megélt Hold utcai
csarnok, amely manapság kong az ürességtől. Ha egy szürrealitásra vágyó
önsanyargató oda belép, hagyjon fel minden reménnyel. A cifra külső mögött ott
tátong a maga rögvalóságában - a nincs.
Most forduljunk be balra a Perzel
Mór utcába és induljunk el a Szabadság tér irányába.
Első, és talán legmellbevágóbb
meglepetésünk a látvány. Mintha a Jurassic park című film díszletei közé
lépnénk. Ötméternyi magas, hüvelykujj vastagságú edzettacél rácsok, várhídszerű
akadályok, az utca teljes hosszában. Hogy mit is védenek ezek az
erődítményszerűen kiépített „műtárgyak”? Természetesen az Egyesült Államok
apró, magyarországi provinciáját, az amerikai követséget. Ha az ember elsétál
eme rácsok mellett, valami megfoghatatlan, nyomasztó érzés vesz erőt rajta. Ez
lenne az ígéret földjének egy szelete? Kivetülése a szabadságnak és jognak?
Olyan szürreális az egész. Különösen azért, mert a háttérben felsejlik az ötágú
csillagos, szovjet hősi emlékmű. De miért is csodálkoznánk, hiszen sétánk is a
szürrealitás jegyében zajlik.
E festőinek egyáltalán nem
nevezhető rácsos „álmot” megkerülve, jutunk a Szabadság tér elipszisének egyik
gyújtópontjához, a már említett szovjet emlékműhöz. Szürreális sétánk egyik
kiemelkedő obeliszkjéhez, amelyet mostanság rácsok, kamerák és rendőrök
vigyáznak. Csakúgy, ahogy a Szabadság tér egyéb objektumait. Azt talán most ne
feszegessük, hogy mit is jelképez ezen emlékoszlop – a szabadságot, vagy
elnyomást -, akit érdekel, annak könyvtárnyi anyag áll rendelkezésére. Mi most
itt állunk a téren, mögöttünk az USA nagykövetsége, balra az obeliszk, és
jobbra… Ki más is lehetne, mint Ronald Reagan, talpig bronzban. Joviálisan
tekint egyszerre a szovjet emlékműre és az ő kizáró és mindent kontroll alatt
tartó „amerikai álmára”, ámbár ez a joviális tekintet hideg, akár a kígyóé.
Reagan válla fölött elnézve a
Duna irányába, jó szeműek még kivehetik Nagy Imre szobrát. Nagy Imréét, aki a
hídon állva éppen a mélységgel barátkozik. Valamint a délutáni, egyre jobban
alábukó Nap fényében a Parlament sötét sziluettjét, amely ráborul a magyar
valóság szürrealitására.
Sétánkat az Október 6-a utca felé
folytatjuk.
Lassú léptekkel, hogy magunkba
szívhassuk a szabadság minden illatát és bűzét. Mert ha jobbra tekintünk, akkor
a volt MTV székház épülete magasodik. És szinte még érezni az égő épület,
gumik, autók és a gyűlölet izzadságának semmivel össze nem téveszthető szagát.
A képzelet játékát a szürrealizmus most kiegészíti egy kisvendéglővel, amely
sétánk egyetlen, valóban a szabadságot és békét sugárzó objektuma. Egyedül
árválkodik a tér közepén, aprón, törékenyen, kontrasztosan. És oly’
szürreálisan.
Mindeközben lassan közelítünk a tér
másik „gyújtópontjához”. Szó szerint, ugyanis itt lelhető fel a Szabadság tér
legújabb „ékessége” és a magyar valóság legnagyobb hazugsága, a német
megszállási emlékmű. Rácsokkal, kamerákkal és rendőrökkel, ahogyan mostanság a
szabadságot Magyarországon elképzelik. Az emlékmű monumentalitását a
szürrealitás fehér, nevekkel teleírt kövei törik meg. A sors és a szürrealizmus
keserű fintora, hogy pont azon üres terület szomszédságában, ahol a volt
Újépület (Neugrebaude), a „magyar Bastille” állt. Azon hírhedt épület, ahol
ténylegesen kivégezték gróf Batthyány Lajost, Csány Lászlót, Perényi Zsigmondot
és jelképesen számos szabadságért küzdő hazafit, mint például Kossuth Lajost,
gróf Andrássy Gyulát.
Ezen sötét emlékek felett
átlépdelve, szürreális sétánkat stílusosan egy kis református templomnál
fejezzük be, ott, ahol pár hónapja büszkén virít – miért is lepődnénk meg, hogy
rácsok védelme mögött - egy bizonyos lovastengerész mellszobra. Azé az emberé,
aki mohó szabadságvágyában - vérbe borította az országot.
Az ember miközben áll némán a
Tőzsdepalota mellett, a Nádor utca sarkán és visszatekintve szomorúan szemléli
a Szabadság tér néma mementóit, valamint a szürrealitás kézzelfogható
valóságát, elgondolkodik: valóban a megfelelő nevet viseli a tér?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése