"Azért van olyan sok vélemény, mert a gondolatok száma végtelen, a papír pedig nem tud tiltakozni." (Kobzi János)

2014. május 22., csütörtök

Vasúton a reptérre


Fotó: Archív
No, azért ne örüljünk előre, nem a kedves utas juthat ki ilyen módon a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre, csak az üzemanyag. Az utasok továbbra is bumlizzanak ki alternatív módon Vecsésre, a Jet A-1-nek jár csak a közvetlenség és az olcsóság privilégiuma.

A kerozin eddig ugyanis csővezetéken érkezett Százhalombattáról a Liszt Ferihegyre, de mostantól már van vasút is. Akarom mondani; volt. Vagy lesz. Már magam sem tudom.

A Budapest Airport (BA) bejelentette, hogy potom 600 ezer euróért (180 millió forint) felújította a közvetlen vasúti vonalat a repülőtérre és új üzemanyag lefejtő állomást épített ki. Ami ugyebár eddig is volt, csak valahogy ad-acta lett téve, mert valahogy kényelmesebb a cső. Meg állítólag biztonságosabb.
De úgy látszik a BA mégsem bízik annyira a kézivezérelt (értsd: állam) MOL-ban és ennek megfelelően alternatív szállításról is gondoskodni akar, hisz ki tudja, mikor záródnak el a csapok és repülni kell ugyebár.

Idestova tíz éve, hogy nem használták az ősrégi, még a „fényképezni tilos” korszakban  épült ferihegyi vasúti szárnyvonalat, holott az direkt azért épült, hogy üzemanyagot lehessen szállítani a repülőtérre. És persze volt hozzá megfelelő lefejtő-állomás is. Igaz a környezetvédők kissé beleköptek a levesbe, és súlyos százmilliókra büntették az akkor még virágkorát élő Malévot és az ő üzemanyagkezelő-környezetszennyező tevékenységét.
Na már most, megszűnt a Malév, megszűnt a lefejtő-terminál, és megszűnt a környezetszennyezés is. Ideig-óráig. Mert láss csodát, ahogy a fenti esemény mutatja, lett új környezethatósági engedély és lett új (felújított) szárnyvonal és lefejtő-átfejtő.

Érdekesség ugyanakkor, hogy évtizedekkel ezelőtt fogant az a terv is, hogy közvetlen gyorsvasúti – ne adj isten metró – összeköttetést kell kiépíteni Budapest és akkor még Ferihegy között. Amiből azóta sem lett semmi. Viszont most futotta 180 millióra és vágányfelújításra. Kétszáz méteren.

Amúgy gratulálunk a kiváló magyar tervezéshez és kivitelezéshez. Egyszer talán megérjük, hogy ugyanilyen közvetlenség és szakértelem lesz tapasztalható az emberek esetében is. Mert jelenleg a Jet A-1 fontosabb.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése