Az Alkotmánybíróság (Ab) keddi, IV/5/2013 számú
határozatában megállapította, hogy az internetes tartalomszolgáltatók
közvetlen és feltétlen felelősséggel tartoznak az oldalaikon megjelent
kommentekért (Az alkotmánybírósági határozat a cikk alján olvasható)
Köztudott, hogy az ügyet egy országos napilap online oldalán
megjelent megjegyzésre érkezet panasz indította el. Bár az oldal üzemeltetője a
kifogásolt megjegyzést eltávolította, mégis a Kúria közvetve elmarasztalta a
honlap üzemeltetetőjét, illetve a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesületét
„jóhírnévhez fűződő jogok megsértése” miatt. Erre az ítéletre vonatkozó panaszt
vizsgálta most az Alkotmánybíróság és hozta meg határozatát.
Az Ab ezen határozata több problémára is rámutat, több
kérdést is felvet:
Az egyik és talán a legfontosabb kérdés, hogy a szabad véleménynyilvánítás alkotmányos joga mennyire és milyen formában korlátozható? Ugyanis az Ab határozat most ennek az alkotmányos jognak próbál keretet szabni. Az is kérdéses, hogy az Ab ezen határozata mennyire összeegyeztethető más alkotmányos, vagy emberijogi alaptörvényekkel, mint például az alapvető emberi méltóság joga (évek óta folyik a harc egy szélsőséges hírportál ellen, ahol sorozatosan tűnnek fel az emberi méltóságot sértő írások, megjegyzések, kommentek.).
Problémát jelenthet az is, hogy az Ab határozata nem tesz
különbséget egy blog és egy komment között, ami oda vezethet, hogy a szubjektív
értékítéletet, illetve az újságírás egyik alapműfaját, a publicisztikát korlátozhatja.
Ad abszurdum előállhat az a paradox helyzet, hogy a központi
internetszolgáltatók előzetes moderáláshoz kötik egy-egy honlap
tartalmát-bejegyzéseit. De vajon ki dönti el, hogy egy bejegyzésben mi a
publikus és mi nem? Ugyanis az Alkotmánybíróság kimondta azt is, hogy „A
kommentek moderálásáról a weboldal fenntartója dönt: erre jogszabály vagy a
bírói gyakorlat sem kötelezi.”
Az Ab határozata előrevetíti azt a lehetőséget, hogy akár
meg is szűnhetnek az elektronikus híroldalak, újságok, napilapok, folyóiratok
online változatai, ami a XXI. században mégiscsak nonszensz lenne.
Az is kérdés, hogy a nemzetközi szolgáltatókat (Google, Facebook, Twitter) a magyar alkotmánybírósági határozat mennyire korlátozhatja, milyen szinten ütközik ez az országok közötti egyezményekbe, a nemzetközi jogba?
Értelmezhetetlen az Ab határozat azon indoklása, miszerint „A jogsértő közleményekért való felelősség (és adott esetben a helytállási kötelezettség) független a moderálástól: egyedül a jogsértő közlés tényén alapszik.”, mert ugyanakkor különbséget tesz moderált, illetve nem moderált internetes oldalak között: „Ha a moderálást vállaló internetes szolgáltatók felelősek az oldalukon megjelent jogellenes közlésekért – melynek alkotmányosságát az indítványozó nem vitatja, hiszen azzal érvel, hogy nincs befolyása a hozzászólás közzétételére –, akkor a moderálást nem vállaló oldalak működtetőivel szemben a jogsértés megállapítása nem tekinthető aránytalannak.” .
Tény, hogy az Alkotmánybíróság leginkább a jogsértő tartalmakra értelmezte határozatát, de csupán általánosságban, ugyanis a tartalmak jogsértésének megállapítása ezután is a bíróságokra tartozik. A tartalomszolgáltatókat és oldalüzemeltetőket eddig is kötelezték a polgári-, illetve büntetőtörvények szabályai. Amennyiben az Ab határozat hatására a tartalomszolgáltatókat, bíróságokat elárasztják a panaszok, vélt, vagy valós sérelmek, az egyben az internet, az online-kapcsolatok magyarországi végét is jelenti. Ugyanis egyetlen tartalomszolgáltató (jelen blog üzemeltetőjét és szerzőjét is beleértve) sem fogja vállalni, hogy egy vélemény hatására honlapja, blogja megszűnik, mi több kártérítéssel, illetve börtönnel fenyegessék.
Az is kérdés, hogy a nemzetközi szolgáltatókat (Google, Facebook, Twitter) a magyar alkotmánybírósági határozat mennyire korlátozhatja, milyen szinten ütközik ez az országok közötti egyezményekbe, a nemzetközi jogba?
Értelmezhetetlen az Ab határozat azon indoklása, miszerint „A jogsértő közleményekért való felelősség (és adott esetben a helytállási kötelezettség) független a moderálástól: egyedül a jogsértő közlés tényén alapszik.”, mert ugyanakkor különbséget tesz moderált, illetve nem moderált internetes oldalak között: „Ha a moderálást vállaló internetes szolgáltatók felelősek az oldalukon megjelent jogellenes közlésekért – melynek alkotmányosságát az indítványozó nem vitatja, hiszen azzal érvel, hogy nincs befolyása a hozzászólás közzétételére –, akkor a moderálást nem vállaló oldalak működtetőivel szemben a jogsértés megállapítása nem tekinthető aránytalannak.” .
Tény, hogy az Alkotmánybíróság leginkább a jogsértő tartalmakra értelmezte határozatát, de csupán általánosságban, ugyanis a tartalmak jogsértésének megállapítása ezután is a bíróságokra tartozik. A tartalomszolgáltatókat és oldalüzemeltetőket eddig is kötelezték a polgári-, illetve büntetőtörvények szabályai. Amennyiben az Ab határozat hatására a tartalomszolgáltatókat, bíróságokat elárasztják a panaszok, vélt, vagy valós sérelmek, az egyben az internet, az online-kapcsolatok magyarországi végét is jelenti. Ugyanis egyetlen tartalomszolgáltató (jelen blog üzemeltetőjét és szerzőjét is beleértve) sem fogja vállalni, hogy egy vélemény hatására honlapja, blogja megszűnik, mi több kártérítéssel, illetve börtönnel fenyegessék.
„A szó elszáll, az írás megmarad” – tartja a mondás, ami
különösen vonatkozik az internetre. Meg ezek után az is, hogy „Ne szólj szám,
nem fáj fejem”. Csakhogy akkor mire is a szabad vélemény? Erre nem ad választ a
demokratikus Magyarország demokratikusan megválasztott, nagytiszteletű taláros
testülete. Mint ahogy a demokratikus szabadságjogok egyik vívmányára, a szólás-
és sajtószabadság értelmére sem.
Kobzi János - Plajbászblog
Kobzi János - Plajbászblog
AB
határozat alkotmányjogi panasz elutasításáról (IV/5/2013.)
Az Alkotmánybíróság május 27-én elutasította a Kúria mint
felülvizsgálati bíróság Pfv.IV.20.217/2012/5. számú ítélete
alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi
panaszt. Az indítványozót – a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületét –
a támadott ítélet elmarasztalta a jóhírnévhez fűződő jogok megsértése miatt,
mert az általa működtetett honlapon megjelentetett két hozzászólás tartalma
túllépte a véleménynyilvánítás megengedett határait; a honlap súlyosan sértő,
lealacsonyító hozzászólásoknak adott helyet. Az Alkotmánybíróságnak abban
kellett állást foglalnia, hogy sérti-e az indítványozó alaptörvényben
biztosított jogát, ha a bíróság a törvényt úgy értelmezi, mint a Kúria vitatott
ítéletében, vagyis úgy, hogy az internetes oldalon közzétett kommentek – a
felhasználók bejegyzései az oldalon közzétettekről, vagy velük kapcsolatban –
tartalmáért az indítványozó akkor is felel, ha nem volt tudomása a jogsértő
tartalomról, vagy a sértett kívánságára azonnal el is távolította. A határozat
indokolása hangsúlyozta: az internet nem jogmentes terület, az internetes
kommunikációban tanúsított emberi magatartások és formák a jogi szabályozás
tárgyát képezhetik. Alkotmányossági szempontból tehát az új technológiák által
nyújtott tereken és felületeken, valamint kommunikációs csatornákon – így az
interneten zajló nyilvános kommunikációban érvényesítendők az Alaptörvényben
rögzített alapvető jogok és kötelezettségek. Ugyanakkor ugyanez a védelem is
megilleti például az internetes magánkommunikációt – email, telefon, sms stb.
–, mint a hagyományos eszközökkel folytatottat. Nem vonható kétségbe ugyanis,
hogy a blog és a komment is közlésnek minősül, s mint ilyen az Alaptörvény IX.
cikk védelmi körébe esik. Az Alkotmánybíróság szerint a kommentek moderálása
nem mentesít a jogsértő közlésért való felelősség vagy a helytállás
kötelezettsége alól. A kommentek moderálásáról a weboldal fenntartója dönt:
erre jogszabály vagy a bírói gyakorlat sem kötelezi. A jogsértő közleményekért
való felelősség (és adott esetben a helytállási kötelezettség) független a
moderálástól: egyedül a jogsértő közlés tényén alapszik. Ha a kommentek
közzétételéért való felelősség nem függ a moderálástól, mert a közlés tényén
alapszik, nem indokolt a moderált és nem moderált kommentek között különbséget
tenni az alapjog-korlátozás arányosságában sem. Ha a moderálást vállaló
internetes szolgáltatók felelősek az oldalukon megjelent jogellenes közlésekért
– melynek alkotmányosságát az indítványozó nem vitatja, hiszen azzal érvel,
hogy nincs befolyása a hozzászólás közzétételére –, akkor a moderálást nem
vállaló oldalak működtetőivel szemben a jogsértés megállapítása nem tekinthető
aránytalannak. A határozathoz Paczolay Péter alkotmánybíró párhuzamos
indokolást, Stumpf István alkotmánybíró pedig különvéleményt csatolt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése