Nem, nincs helyesírási hiba a címben. Csak egy sajátos,
kizárólag Budapestre jellemző urbanizációs problémára hívnám fel a figyelmet.
Nevezetesen arra a jelenségre, hogy amíg más nagyvárosokban- a városi népesség
, a forgalom növekedése okán - az építészetben és a közlekedésben minél több
szinteltolásos megoldást alkalmaznak, addig a magyar fővárosban…
Igazságtalanság lenne azt állítani, hogy nálunk nem, de ez is amolyan
magyarosan zajlik. Valahogy mindig szinttelenül, és legfőképpen eszetlenül.
Ez a jelenség egyébként nem mai keletű. Álljon itt néhány
példa a budapesti építészet
esztelenségeire:
Még a ’70-es években találták ki, hogy a Ferihegyi
repülőtérre vezető úgynevezett gyorsforgalmi út aluljáróit hangyaszorgalommal
be kell tömni. Az ok az volt, hogy gyengék a betonfalak. Igaz, hogy pont abban
az időben lett világszabadalom egy magyar mérnök találmánya, amely pont arra
volt hivatott, hogy a meggyengült betonszerkezeteket (alagutak, aluljárók,
csatornák, stb.) szinte újjávarázsolja, de a szocialista találmányi
hivatalnokoknak ez a módszer nem kellett. Bezzeg a németeknek… Ma is
alkalmazzák.
Szóval kitalálták, hogy a gyorsforgalmi út aluljáróit szépen
betömik, és okos magyar megoldással felüljárót építenek helyette. Mindjárt kettőt
is. Meg is lett építve, úgy
patópálosan, 1985-re. (Érdekesség, hogy a ’40-es-’50-es években épített három
volt aluljáróból egy még mindig működik, és az istennek sem akar összeomlani,
de a két újonnan épített felüljárót már többször is nagyjavítani kellett, mert
életveszélyesre sikeredett.)
Talán a Marx téri felüljáró építésének esete a
leghíresebb-hirhedtebb. Itt is szinttelenre sikeredett a dolog, olyannyira,
hogy míg a vezetőépítész nem vette észre, hogy a kétoldalon elkezdett
hídszerkezet találkozása problémás lesz (jó egyméternyi volt a két oldal
szintkülönbsége), addig bezzeg a járókelők igen. Lett is botrány belőle.
Azt mondják az okosok, hogy mindez a „komcsi” múlt
csökevénye, a mai számítógépes tervezésnél ilyen nem fordulhat elő. Előfordult.
A leánykori nevén Lágymányosi-híd, (mai nevén II. Rákóczi
Ferenc-híd, és amit a köznyelv csak Madárhídnak aposztrofál) építésénél
történt, hogy a hídpálya közepére villamosforgalmat terveztek, lévén, hogy az
1-es villamos vonalát átvezessék Pestről Budára. Ez a mai napig nem történt
meg, ugyanis a hídon lévő sínalap jó másfél méterrel van magasabban, mint a
Könyves Kálmán kőrútról a hídra felmenő villamos-pálya. Így van az, hogy a
Közvágóhíd végállomása lett az 1-esnek, ütközőbaknak használva a híd sínalapját.
Apropó Lágymányosi híd: A budai és a pesti oldalon is már erősíteni, mi több
átépíteni kellett a támfalat, mert míg a pesti oldalon a Nemzeti színháznál,
úgy a budain az Egyetemváros felől rogyott meg a töltés, három évvel az átadás
után.
Aztán itt van a Nemzeti színház, ha már említve volt. Szép
nagy pincealap épült neki az Engels (ma már Erzsébet) téren, jóféle magyar
milliárdokért, ami úgy kortesileg ki lett dobva, ugyanis az épület tőle 3
kilométerre épült meg és lett átadva, pár nappal a választások előtt. Ügyes! De
legfőképpen magyaros, a takarékosságról meg most inkább ne beszéljünk. Ebben az
esetben ugye szó sem lehet szinttelenségről, esztelenségről annál inkább.
Nem messze tőle, szintén a Közvágóhídnál van egy szintén
ügyes csömöszölési helyszín, ugyanis itt tömték be azt a gyalogos-aluljárót,
ami a ráckevei hév és a 2-es villamos végállomása között hivatott lebonyolítani
a biztonságos közlekedést. Na most az okos közlekedéstervezők kitalálták, hogy
legyen inkább szinttelenség, nyolcsávos úton át, zebrákkal megoldva. Ugye fő a
biztonság, és a sírásók bablevese.
És ha már szinttelenség, ne feledkezzünk meg a Mimetrónkról.
Ez Budapest kurriózuma. 1990 óta Budapesten nem lett átadva új metróvonal, mert
egyesek szerint ez a gazdag országok privilégiuma. És egyébként is jobb nekünk
egy Gripen, mint egy orosz metróépítő brigád. Szóval építjük, építgetjük a
4-est, de ezt is úgy, mint a Luca-székét, miközben százmilliárdok mennek a szó
szoros értelmében füstbe. De hisz’ gazdag ország gazdag fővárosa vagyunk,
akinek meg nem tetszik, az menjen Malagára, illetve a Kanári-szigetekre, vagy…
az Astromhoz. Még szintén a szinttelenség zsenialitásához tartozik, hogy a 4-es
metrót úgy óhajtják kivezetni Ferihegyre, hogy azt Magyarország egyik
legforgalmasabb vasúti vonalára, a Budapest-Szolnok- Nyíregyháza vonalra
terelnék. Világos, mert ha már metró, az közlekedjen a felszínen. A
Tisza-expressz, meg a föld alatt. Észtveszejtő!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése