Újabb 16 darab hannoveri TW6000 tipusú villamost vásárolt a BKV - adta hírül az MTI.
A 16 darab villamost mintegy 160 millió forintért vették. Annak idején - 2001-ben - a 68 (+8 donor) darab hannoveriért 7 milliárdot fizetett a főváros. Amennyiben a mostaniakat nézzük, akkor uszkve 10 millió egy-egy hannoveri ára, ha a 2001 beszerzést vizsgáljuk, akkor 100 millió a darabonkénti ár.
A Plajbászblog most felteszi a kérdést: Hogy is van ez? Honnan a hatalmas aránytalanság? Mi lehet az ok, hogy tizedére csökkent a hannoveriek ára?
Tudjuk, hogy azóta volt pénzügyi válság, infláció, recesszió, valamint azt is tudjuk, hogy egy jármű 10 év alatt amortizálódik. De ennyire?
Egy nagyvárosi villamos kifutási ideje - rendszeres karbantartás mellett - nagyjából 20-25 év (a hannoveriek esetében még több). Az amortizáció mértékét ennek függvényében kell vizsgálni, ami annyit jelent, hogy az eltelt 10 év alatt az értékük úgy felére esett. A 2001-es és a 2012-es viszonyszámok alapján tehát a mostani áruknak nagyjából 50 millió per darabnak kellene lenni. Mégsem ennyi, hanem jóval olcsóbb.
Valami nem stimmel! Vagy az akkori, 2001-es ár volt túl magas, vagy a mostani túl alacsony. Feltételezhető, hogy a németek sem ostobák és reális haszonnal ütnek nyélbe egy üzletet, tehát a mostani beszerzési ár a mérvadó. Akkor viszont visszapergetve az időt és az árak arányát, a 2011-es áraknak nagyjából 50-60 millió/villamosnak kellett lennie (különösen azért, mert a hannoveriek akkor sem voltak újak), ami 3,5 - 4,2 milliárd forint.
Ennek alapján felmerül a gyanú, hogy a 2001-es beszerzési ár jóval meghaladta a reális mértéket. Vagy a BKV most egyszerűen „donor” járműveket vett, azaz roncsokat? Ezekre a kérdésekre csak a BKV, vagy a BKK adhat kielégítő választ.
Várjuk a reagálást, és a megfelelő tájékoztatást, különösképpen azért, mert Budapesten jelenleg 102 db hannoveri fut a 2001-es 76 darabos állomány és a mostani 2012-es 16 darabos beszerzés mellett. Ez csak úgy lehetséges hogy a két beszerzés között is voltak hannoveri vásárlások. Egyébként 10 darab villamos hiányozna a leltárból. (2010-ben például 3 milliárd forintot szavazott meg a közgyűlés…10 darab villamosra?!)
Várjuk a reagálást, és a megfelelő tájékoztatást, különösképpen azért, mert Budapesten jelenleg 102 db hannoveri fut a 2001-es 76 darabos állomány és a mostani 2012-es 16 darabos beszerzés mellett. Ez csak úgy lehetséges hogy a két beszerzés között is voltak hannoveri vásárlások. Egyébként 10 darab villamos hiányozna a leltárból. (2010-ben például 3 milliárd forintot szavazott meg a közgyűlés…10 darab villamosra?!)
Hát nem érdekes?!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése