"Azért van olyan sok vélemény, mert a gondolatok száma végtelen, a papír pedig nem tud tiltakozni." (Kobzi János)

2011. április 24., vasárnap

Gyermekvasúton New Yorkba

Széchenyi-hegy, Úttörőváros, Előre – mondta hajdanán a kalauz. Ma már ez nem így hangzik. A Széchenyi megmaradt, az Úttörő visszavedlett Csillebércnek, Előre meg Normafának.
A hegyen egyedül a „Széchenyi” nevű a biztos pont, mert hát a „Hídembert” az oroszlános-urániás eufória óta azért nem ildomos abajgatni, pláne a mai zivataros időkben. Az Uránia szép lassan még elvegetálgat, ám az oroszlán…
Az aztán egyre népszerűbb.
Van ugye nyelvügyileg a leghíresebb, a Duna két partján, no meg van az oroszlános udvar, kicsit feljebb, a „Nyelvügyileg Oroszlán” tőszomszédságában, ott ahol a történelmi kismalac is túr.
De ne kalandozzunk el! Főleg ne síkos közutakra. A vasút sem kalandozik. Megyen ő a számára kijelölt vonalon, vagyis azon, amit megépítettek neki, valamikor a negyvenes évek végén. Maradjunk csak az oroszlánnál, meg az úttörővasútnál, ami ma már gyermekvasút néven tengeti nyugdíjas éveit.
És hogyan is kerül az oroszlán a vasúti sínekre?
Ha Afrikában lennénk, azt mondanám; simán. De itt, ebben a forradalmi hevülettel átitatott honban már kissé bonyolultabb a helyzet.
Ezt hivatott megmagyarázni a nemzet szófestője, a szavak értő kisiparosa, Szíjjártó Péter.
Ő tudja! Igenis tudja, hogy az oroszlán hogyan képes tárgyat képezni a sínek állítmányán.
Először is: Jó magyar recept szerint végy egy oroszlánt. Nem baj, ha göthös, nem baj, ha büdös, nem baj, ha állott, áporodott, dohos szagú,, az sem baj, ha kissé lapos, az a lényeg hogy legalább egy mellényhátnyi méretet elérjen. Az már valami. Az sem árt, ha az oroszlánon piros svájcisapka van. A lényeg, hogy minél ijesztőbb legyen, mert így már alkalmas arccal a vasút felé.
Üdülést, mi több, felüdülést jelent egy ilyen oroszlán látványa. Legalábbis Szíjjártó szerint.
Ő megmagyarázta, hogy a svájcisapkás oroszlán azért kell, hogy pár száz patai romagyereket segítsen feljuttatni a hegyre, ahol a madár sem jár már, de átmegyen a vasút.
A gyermekvasút.
Előre!
Leginkább nyugati irányba, merthogy kiderült, a gyerekek mellett az anyukák is feljutottak a hegyre, mégpedig a Magyar Vöröskereszt segítségével. (Mert ugye a Vöröskereszt híres arról, hogy üdülésszervezéssel is foglalkozik.) Szíjjártó pajtás azt is kihangsúlyozta, hogy az új „Széll-sebes” tervnek megfelelően a gyermekvasút új végállomása, nem Toronto, vagy New York lesz, azt csak a nyulak terjesztik az oroszlán lejáratása végett. A végállomás természetesen még mindig Hűvösvölgy.
Talán kissé túlontúl is hűvös.

Azt csak én jegyzem meg, hogy Széchényitől Ságváriig (Ságvári-ligetig, ami már nincs!) végig lejt a pálya. Nagyon lejt. Komoly fékezőerő szükségeltetik, hogy a vonat át ne robogjon oroszlánon, úttörőn, romagyereken, de legfőképpen Szíjjártón.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése