"Azért van olyan sok vélemény, mert a gondolatok száma végtelen, a papír pedig nem tud tiltakozni." (Kobzi János)

2017. augusztus 8., kedd

ÁFÁ-s számla – avagy a SPAR Magyarország botrányos adathalászata


A mai napon nem mindennapi, mondhatni, felháborító vásárlási élményben részesített a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft, budapesti, Szigony utcai kereskedelmi egysége.
Célirányos vásárlással, vállalkozáshoz köthető, kiskereskedelmi forgalomban beszerezhető termékeket vásároltam a fent nevezett SPAR-üzletben. A pénztárnál közöltem ÁFÁ-s-számla igényemet, mire a pénztáros hölgy egy kérdéssel reagált: „- Van-e vevőkódom? Mert a számlát csak ennek függvényében állíthatom ki.” Megdöbbenésemet tetézte, hogy azon nyomban kérte mikrofonon keresztül az üzletvezetőt, majd felszólított, hogy pakoljam le a futószalagot (húszkilónyi, tömött kosárnyi áru), mondván; „Ne tartsam fel a sort.”.

Nos, nálam ekkor szakadt el a cérna. Miközben dühösen pakoltam le a futószalagot, kérdeztem, hogy mióta van az ÁFÁ-s számla-igény vevőkódhoz kötve, mire a nyegle válasz: „Nálunk ez a törvény.”, amellyel a döbbenetem csak fokozta. Kényszeredetten újra telepakoltam a kosarat, és ekkor már nagyon idegesen vártam a részleg vezetőjére, hogy előkerüljön holmi vevőkóddal, ami varázsvessző volt az ÁFÁ-s számlához. Közöltem vele, hogy a vásárló ÁFA-s számla igényét semmilyen kereskedelmi egység nem korlátozhatja, nem kötheti feltételekhez, ilyen sehol, semmilyen magyar törvényben nincs. Azt is közöltem, hogy, s amennyiben a SPAR ilyet tesz, az közönséges adathalászat, amelyet a törvény súlyosan büntet, mire a üzletvezető kényszeredett válasza: „De hisz ezzel bárhol Magyarországon egyszerűbben vásárolhat majd a SPAR-nál.” – és ezzel a kezembe nyomott egy sajtpapírra firkantott hatjegyű számot. Így lettem én kéretlenül  vadonatúj vevőkód-tulajdonos a SPAR-nál.  Újabb sorbanállás, kipakolás, bepakolás, s mindez az ÁFÁ-s számláért. Hiába no, aki más idejét rabolja, az életét rabolja! Az egyszerűséghez pediglen csak annyit: A milliónyi jelszó, pin-kód, miegymás mellett most  még ezt  is meg kellene jegyeznem, illetve tárolnom, „csupán” azért, hogy ÁFÁ-s számlát kérhessek a SPAR Magyarország Kft. valamelyik nagybecsű magyar üzletében.

Hát kérem szépen: Én koromnál fogva már sok mindent megértem, s tapasztaltam. Ám ilyen pofátlan választ még sehol nem hallottam.  Azért mindennek van határa! Vállalkozóként, ha én egy próbavásárlást végző NAV-ellenőrnek mondanám ezt, olyan büntetést sóznának a nyakamba, hogy megemlegetném. A SPAR Magyarország Kft. viszont úgy látszik megengedheti ezt magának. Náluk csak az kaphat ÁFÁ-s számlát, akinek van egy hatszámjegyű vevőkódja. Ez pedig kitűnő alap egy törvénytelen adatbázis-építéshez, mert a számítógép könnyebben feldolgozza a számokat és még egy esetleges NAV ellenőrzés sem tudhatja, mit takarhat ezen hatjegyű számsor.

Én most ezúton hívnám fel a figyelmet, hogy a magyar számviteli és ÁFA-törvényben sehol sem szerepel olyan kitétel, hogy ÁFÁ-s számlát akár vevőkóddal, akár bármely hasonló feltétellel állíthat csak ki bármely kereskedelmi egység. A vásárlás feltételeit korlátozhatják ilyesformán (lásd. METRO), ám az ÁFA-s számla igényt nem. Aki ilyesmit állít, az bizony cinkos a gazemberségben, és sajnos ezen az sem segít, hogy valaki „csupán” alkalmazott. „A törvény ismeretének hiánya nem mentesít a büntetés alól.” Az ÁFÁ-s számlát, kérésre, minden kereskedő köteles kiadni. Minden feltétel nélkül. Ez a törvény! Remélem, hogy írásomat a NAV illetékesei is olvassák, és ennek megfelelően járnak el a SPAR Magyarország Kft-vel szemben.

3 megjegyzés:

  1. 2021. októbere van és most is ez az eljárás, vevőkódot kérnek...

    VálaszTörlés
  2. 2022. Júliusa van, mostmár számlaszámot kérnek...

    VálaszTörlés
  3. 2023. Augusztusa van az eljárás nem változott. Ha áfás számlát akarsz, állj félre, igényelj vevőkódot - ha még nincs -, papír kitöltés után kapsz egy kódot és így már minden üzletükben kérhetsz számlát.

    VálaszTörlés