"Azért van olyan sok vélemény, mert a gondolatok száma végtelen, a papír pedig nem tud tiltakozni." (Kobzi János)

2015. június 25., csütörtök

Pilótahiba?


A magyar honvédség vizsgálata megállapította, hogy a csehországi Gripen-balesetet pilótahiba okozta. Ezek szerint a pilóta egyszerre adott gázt és fékezett, ezért nem tudott megállni – eddig az Indexnek eljuttatott szűkszavú közlemény.

Nem értek a focihoz, de azért talán egy kicsit.

Kezdeném egy példával: Még a nyolcvanas években voltam egy közúti baleset szenvedő alanya. Történt pedig, hogy a balesetet okozó a 46-os hótaposó dornijával egyszerre nyomta a gázt és féket, így vagy hatvannal csapódott az autóm hátuljába. Szerencsére megúsztuk egy totálkárral és személyi sérülések nélkül.  És hogy miért is e szemléltető példa? Nos, azért, mert…

Egy: A Gripen nem egy női lábakra tervezett miniautó, ahol előfordulhat olyasmi, hogy a centinyi távolságra levő fék- és gázpedált egyszerre nyomhatja egy túlméretes kétlábú. Egy repülőben a pedálok csak az oldalkormányt vezérlik, esetleg a gurulás közbeni irányításra szolgálnak, ám ez nem minden repülőtípusra jellemző (a modern utasszállítókon, vagy harcigépeken manapság már egy joystick-kal végzik ezt a manővert). A gázszabályozó pedig teljesen más helyen van, és kézi, illetve computer-vezérlésű lehet, ám földet érés után a computer automatikusan kikapcsol, avagy a Grippen esetében földi üzemmódra vált. Olyan nem fordulhat elő, hogy a gázadagoló fékezés esetén ellenkező utasítást adjon.

Kettő: Olyannal még nem találkoztam, hogy egy több száz (olykor több ezer) órás, vadászrepülőre kiképzett harcigép-pilóta olyan szarvashibát követhessen el, hogy közvetlenül landolás előtt, illetve után ne húzná vissza a gázkart. Ilyesmi legfeljebb egy hányingerrel küszködő, elsőórás tanoncra lehet jellemző, aki izgalmában azt sem tudja hol a repülő eleje és hátulja, és nem egy dandártábornokra, vagy egy őrnagyra.

Három: A Gripen kétüléses nem egy F-14 „Tomcat”, nem egy F-15 „Aegle”, vagy egy „Longbow Apache” helikopter, ahol azért van két ülés, mert az egyikben a pilóta, a másikban az operátor foglal helyet. Nem! A Gripen D EBS HU „kettes” egy oktatógép is, ahol mindkét pilótaülésnél - a HUD (homloküveg kijelző) kivételével - megvannak a vezérlő- és kezelőszervek. Ezért is furcsa lenne, ha a gázkart egyiküknek sem jutna eszébe alapra visszahúzni, illetve rendszerproblémát észlelve kikapcsolni az automatikus gázszabályozót a földet érés során.

Négy: Fékhiba, vagy túlfutás-veszély esetén alapkövetelmény, hogy padlógáz, és átstartolás. Ezt minden pilóta (nem csak vadászpilóta) fejébe beleverik. Több oka is lehet annak, hogy a vizsgálat (ha igaz) aktív, és nem alapra visszahúzott gázadagolót talált. Csak feltételezem, hogy a pilótáknak már nem volt idejük, avagy a Gripen nem gyűjtött még elég sebességet az újbóli elemelkedéshez, ezért kellett katapultálniuk. Sokkal valószínűbb egy szoftver-, vagy rendszerhiba, sem mint pilótahiba okozta baleset.

Öt: Furcsa, hogy a magyar honvédség ilyen szegről-végről közleményt adott ki és sem egy cseh, sem egy svéd vizsgálati eredménnyel nem támogatta azt meg. Persze érthető, hiszen két griffmadár lenullázása egy héten belül, kicsit sok, valamit fel kell mutatni. Ennek legegyszerűbb módja a pilótákra kenni a dolgot, mit számít egy ember élete, hívatása. A kecskeméti fiaskónál nem lehetett variálni, túl egyértelmű volt a dolog, itt viszont… Nos, az ember pótolható, a technikáért viszont sok nokiás doboznyi pénzt kell (kellett) leperkálni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése