"Azért van olyan sok vélemény, mert a gondolatok száma végtelen, a papír pedig nem tud tiltakozni." (Kobzi János)

2015. május 4., hétfő

VEKE-mese - meskete


Némi rácsodálkozással olvastam a VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület) elnökének nyilatkozatát, illetve az egyesület városfejlesztési tervezetét, ami úgy látszik, hogy a Fővárosi Közgyűlésnél is „értő fülekre” talált. Mondom rácsodálkozással, mert a VEKE (Vitézy Dávid oszlopos hozzáértésével) már sok „csodálatos” dolgot vitt véghez.
Most éppen a Thököly út visszavillamosítását vették tervbe, mondván, az jó. A 4-es metró fúrópajzsa meg rohadjon meg a Keletinél ott, ahol van, húszméterre a föld alatt. Ám ha mindez nem lenne elég, már a Rákóczi utat és az Erzsébet hidat is villamosítanák, arccal a fonódó visszafejlődés frontja felé.

A gyűröttebb arcúak (by Hofi) még jól emlékeznek az Üllői úti villamosra, a Váci úti macskaköves hármasra, avagy a Rákóczi úti lógásokra, át a Dunán, az Erzsébet hídon. Ó nosztalgia, ó dicső Beszkárt-, és BKV-korszak. Most már nincsenek ezek a villamosvonalak, ahogy nincs a Beszkárt sem, és a BKV is a végét járja. Lőn helyette egy élősködő BKK és a VEKE, megannyi alanyi észlénnyel, metró mellett, illetve párhuzamosan futó felszíni viszonylattal, tömegközlekedési őrülttel, feleslegesen kidobott tíz- száz-, és ezermilliárdokkal.

Igaz, maga a „Nagy” Orbán Viktor mondta azt, hogy a metró a gazdag városok-országok luxusa, az ő szava pedig szent, tehát le vele, és éljen a villamos. Az Etele úti fák meg például legyenek felaprítva tüzifának, úgy ahogyan a Kossuth tériek is. A Thököly út legyen egysávos megen, hadd örüljön az a sok palotai panelproli, a Rákóczi úton meg zakatoljon a vilinger… alatta meg a metró. Szakadj szív, repedj házfal! Ügyes! Ügyes? Én inkább hülye emberek hülye elképzelésének tartom.

Minden világváros igyekszik a felszíni tömegközlekedést a föld alá vinni. Ebben valamikor élen járt Budapest is (lásd Millenniumi földalatti), de most úgy látszik ráléptünk a visszafejlődés útjára. Aluljárók, alagutak betemetve, megannyi szintbeli kereszteződés és gyalogátkelő, araszoló, szmogot termelő járműközlekedéssel. Nem ám metró Újpalotától Kelenföldig, vagy a reptértől Káposztásig, ó nem! Inkább fizetjük az uniós büntit, hallgatjuk dörgedelmeiket, és mulatunk…a villamoson. Pedig a Budapestieknek valahogy nincs mostanság mulathatnékja, tapasztalva a jelenlegi budapesti „őskáoszt”.  Különösen, nem mulatnak, ha egy Tarlós Istvánt, vagy egy Dorner Lajost hallgatnak, látnak.
Úgy látszik már nem csak a kormány „szürkéinél” mentek szabadságra, hanem a főváros vezetésénél is. Úgy nézem, a tömegközlekedés (egyáltalán: a fővárosi közlekedés) terén egy szép, új ’50-es-’60-as évekbeli világ várható – 2015-ben. Ja, hogy közben egymillióval több lett Budapest lakossága, és a motorizáció mellett többmilliós átutazóval kell megbirkóznia? Kit érdekel?!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése