Manapság mind több emberben vetődik fel az a gondolat, hogy
vajon egy kormányfőt büntetőjogilag felelősségre lehet-e vonni, ha az általa
vezetett országot politikailag, társadalmilag és pénzügyi vonatkozásban is
súlyos válságba sodorja?
Megvallom nehéz kérdés, de nem megválaszolhatatlan.
Egy szilárd alkotmánnyal rendelkező parlamentáris
demokráciában az ország szavazásra jogosultjai válasszák egy bizonyos
időintervallumra a kormányzóerőket és annak vezetőjét. Ez amolyan bizalmi
jellegű szavazás, ami Magyarországon (is) például azt jelenti, hogy a
szavazópolgárok arra a politikai erőre adják voksaikat, akikben megbíznak, és
csak remélhetik, hogy ez a bizalom a javukra is válik. Sajnos legtöbb esetben
az derül ki, hogy ezek a politikai erők nem, vagy csak kis mértékben képesek
megfelelni a lakosság által elvártaknak, ami valahol érthető is, hiszen nem
vagyunk egyformák, mindenkinek más lehet az elvárása. Egy jó kormányra az a
jellemző, hogy megfelelő kompromisszumkészséggel rendelkezik, és a törvényhozás
intézményét úgy használja fel, hogy az érdekellentéteket minél nagyobb
konszenzussal próbálja elsimítani. A rossz kormányzás erre a konszenzusságra és
kompromisszumkészségre képtelen, ami egy demokratikus államban azzal járhat,
hogy a következő választásokon a szavazók leváltják a bizalmukat ráruházó, ám
végül nem jól teljesítőket („…aki nem jól teljesít, azoktól meg kell
válnunk!”). Ismételten hangsúlyozom, hogy egy jól működő parlamentáris
demokráciában van ez így.
Tehát egyértelműen kijelenthető, hogy demokráciákban a hibás
kormányzati döntésekért büntetőjogilag nem lehet egy kormányt, sem annak
vezetőjét felelősségre vonni. Hogy is nézne az ki, hogy egy választás után az
előző, hibás döntéseket hozó kormánytagokat börtönbe zárnák. Amellett, hogy ez
abszurdum, minden börtön csak politikusokkal lenne tele.
Ugyanakkor vizsgálni kell azt a szempontot is, hogy a
büntetőjog alkalmazható-e akkor, ha egy névleg demokratikus berendezkedésű
államban már nem érvényesül a parlamenti demokrácia, illetve a kormányzó erő a
törvényhozás intézményét, nem a közösség, az állam érdekében fejti ki, hanem az
önös, hatalmi érdekében. Mert ebben az esetben már egyáltalán nem beszélhetünk
sem kompromisszumkészségről, sem konszenzus-keresésről, de leginkább
demokratikus kormányzásról. Ha egy kormányzó politikai formáció minden erejét a
saját hatalma teljes kiterjesztésébe, átmentésébe fekteti, parlamenti fölényét
mindezen törekvések érdekében használja fel, akkor ott már nem beszélhetünk
demokráciáról, sokkal inkább a diktatúrára törekvés folyamatáról. Amely
folyamat jelenleg Magyarországon is zajlik. Magyar parlamentáris demokrácia,
mint olyan, már nem létezik. 2010 óta nem, amikor is a jelenlegi kormányerő
került hatalomra. Az most teljesen mellékes, hogy demokratikus választásokon,
mert a jelenlegi kormány nem él a ráruházott bizalommal, hanem visszaél. És nem
is akármilyen mértékben.
Kezdődött azzal, hogy egy viszonylag jól funkcionáló és
mindenki megelégedésére működő alkotmányos rendszert borítottak fel. Az
alkotmányosság felett őrködő Alkotmánybíróság lezüllesztése volt az első lépés
ahhoz, hogy egy önös érdekű, egyoldalú, csakis a kormányzóerő érdekeit szem
előtt tartó alkotmányozási folyamatba kezdjenek. Meg is lett az eredménye egy
„gránitszilárdságú” új alkotmány formájában, amit nemes egyszerűséggel Nemzeti
Alaptörvénynek neveztek el, és immáron ki tudja hányszor módosítottak.
A diktatórikus folyamatokat jól érzékelteti, hogy a
törvényhozás az elmúl három és fél alatt szinte csak olyan törvényt fogadott
el, ami úgynevezett „lex”, azaz valamely képviselő egyéni indítványa alapján
keletkezett, nélkülözve bárminemű társadalmi párbeszédet, egyeztetést. És
sajnos jellemző ez az Nemzeti Alaptörvényre is. A Magyar Országgyűlés
törvényhozási folyamata csak és kizárólag a jelenlegi kormányzópárti egyesülés
minél nagyobb hatalmát és minél hosszabb ideig tartó túlélését szolgálja. Az
imént említett „lex” törvények is, egy- egy személy, vagy szűk érdekközösség
érdekében keletkeztek, olyanokéban, akiknek a gazdasági-pénzügyi, avagy hatalmi
érdeke úgy kívánta. Az ország eközben mind mélyebb válságba sodródik mind
társadalmi, mind politikai, mind gazdasági vonatkozásban.
Mindezek után fel kell tenni azt a kérdést, hogy egy
diktatórikus hatalmi berendezkedésre törekvő kormányt és annak vezetőjét
immáron lehet-e a büntetőjoggal fenyegetni?
A válasz: igen!
Egy demokratikus jogrendnek nem csak lehetősége, de
kötelessége is a büntetőjoggal fenyegetni az „eltévelyedett bárányt”.
Mindannyian emlékezünk, hogy a jelenlegi kabinet micsoda
energiát fordított arra, hogy a volt miniszterelnököt (elnököket), annak
beosztottjait bíróság elé citálja - ami részben sikerült is - valamint
elítéltesse - ami viszont már nem. Politikai karaktergyilkolásra ezek a
módszerek rendkívül alkalmasak voltak, csakhogy ezt a fogalmat a magyar
büntetőjog nem ismeri, holott rendkívül nagy károkat okozhat akár személyileg,
akár társadalmilag.
És ezzel el is érkeztünk oda, hogyan lehet egy felelőtlen,
diktatórikus kormányzást és annak vezetőjét büntetőjogilag is felelősségre
vonni. Ugyanis ismer a magyar és nemzetközi büntetőjog, számos olyan fogalmat
és paragrafust, amit ténylegesen lehet alkalmazni akár egy kormányfőre, akár a
kormány más tagjaira. Persze nem jogi, hanem természetes személyként. Ilyen
például a hűtlen kezelés és ezek minősített formái. Vagy a beosztással,
hatalommal való visszaélés és ezek különböző variánsai. De ide lehet sorolni a
megvesztegetést, a közpénzek magáncélú felhasználását (sikkasztás),
jogosulatlan pénzügyi beavatkozást, tiltott pénzpiaci manőverek végzését, stb,
stb. A jól ismert, híresen hírhedt „jó erkölcsbe” ütközésről nem is beszélve.
Szóval szinte végtelen a lehetőségek tárháza.
Viszont a legfontosabb - a demokrácia vonatkozásában
legfontosabb -, hogyha egy kormány a nyomasztó parlamenti fölényét, a törvényhozás
intézményét egyoldalúan és egyértelműen arra használja fel, hogy a maga számára
átalakítsa a jogrendszert, úgy elköveti a társadalmi rend erőszakos megváltoztatására
irányuló törekvést, ami viszont már főbenjáró bűncselekmény.
De ne ragadtassuk el magunkat! Most még ne, hisz van itt más
- most még - „apró” ügy.
Álljon itt néhány összehasonlító példa:
A Sukoró-ügy talán a legismertebb. Ebben a jelenlegi kabinet
olyasmivel vádolta a volt miniszterelnököt, ami tulajdonképpen meg sem történt.
Károkozás nem volt, az államot hátrány nem érte, a kormány és a kormányfő pedig
tette a dolgát, ahogy azt alkotmányos (a régi) esküjében megfogadta. Azaz
kiadta az utasítást, hogy minden törvényes keretet betartva fejlesszék az adott
térséget, gazdagítva Magyarország hírnevét és nem utolsó sorban pénztárcáját.
Bűncselekmény nem történt. Még csak erre irányuló elméleti szinten sem. Nem
csoda, hogy a büntetőjog nem talált fogást az ügyön.
Viszont ennek invertje a MOL vs. Szurgutnyeftyegas üzlet.
Itt már konkrétumokról van szó, nevezetesen, hogy az 500 milliárdos
kivásárlással a magyar kormány egy olyan üzletet kötött, amellyel a kormány 200
milliárddal károsította meg a magyar államot. Ugyanis már előtte jó idővel
beharangozta a szándékot, amellyel felverte a MOL-részvények árát, és az orosz
gázóriás ennek megfelelően emelt áron adta el a MOL részvényeit. Ugyanez
tapasztalható most az E-On német energetikai órás esetében is. Közel dupla áron
vásárolja fel az állam az E-On gáztározóit a tényleges értékhez képest, ami
szintén majdhogy 200 milliárdos veszteséget okoz a magyar államnak. Ezek az
összegek most nagyon hiányoznak az oktatásból, vagy az egészségügyből.
E két esetben is már felvetődhet a kormány tagjai, de
leginkább a kormányfő büntetőjogi felelőssége, különösen nagy értékre
elkövetett hűtlen kezelés, illetve a pénzpiac tiltott befolyásolása címén.
De más egyéb helyen is fogást lehetne találni a kormányfő
személyén, különösen azért, mert már régen mindenhez az ő beleegyezése
szükséges, tehát tettenérhető az egyszemélyi irányítás (Jó példa erre a 2013
márciusi hókáosz, ahol is a katasztrófavédelem a kormányfő beleegyezése nélkül
még lépni sem mert, óriási károkat okozva ezzel az országnak. Hatalmas volt a
társadalmi felháborodás, s talán ebből okulva a nyár eleji rekord-árvizet a
kormányfő már egész jól kezelte.).
Ide tartozik a hatalommal való visszaélés például Felcsúton,
az állami földek felosztásánál, az EU-s pályázatok elbírálásánál, vagy a
trafiktörvény esetében. Számos egyéb, jelentéktelennek tűnő (!?) esetben, de
bizonyíthatóan jelen van az állami vagyon magáncélú felhasználása (aszfaltozás
a képviselők házáig, kátyútlanítás a lagzi helyszínéig, templomjárda felújítás,
állami gépkocsik magáncélú felhasználása, stb.).
Szóval, egy diktatórikus berendezkedést, illetve arra való
törekvést egy demokráciának kötelessége megakadályozni, valamint megtorolni, és
azokat, akik e diktatúrára törekvés során az állam – tehát közvetve, vagy
közvetlenül az adófizetők – vagyonát és életét használják saját céljaikra,
büntetőjogilag felelősségre vonni.
Magyarország immáron több mint húsz éve tanulja a
demokráciát. Sajnos még csak tanulja. Jó lenne, ha nem süllyedne vissza egy
feudális korszakba, hanem a büntetőjog teljes szigorával csapna le a diktatúra
építőire. Ezt kívánja a megfélemlített, megalázott, elüldözött magyar lakosság,
ezt kívánja az egyesült Európa. Ezt kívánja a jövő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése