![]() |
Fotó: Euroimage |
Az olasz ENI energetikai óriás vásárolta meg az német RWE 44
százalékos tulajdonrészét a Tigáz Zrt-ben – tudatták a hírcsatornák, így a
Tigáz 97%-ban került az ENI tulajdonába. A vételárat nem publikálta az ENI.
Sokan találgatják, hogyan került az ENI oly’ hirtelen a
képbe. Nos, a magyarázat kézenfekvő: a Gazprom, azaz a Déli Áramlat gázvezeték
kiépítése miatt.
Immáron teljes erővel nyomul Európa felé a Gazprom, abból a
célból, hogy Ukrajnát kikerülve juttathasson az orosz fél földgázt az európai
régióba.
A Tigáz kivásárlása is illeszkedik abba a projektbe,
amelynek több ország is szereplője, így Oroszország, Törökország, Bulgária,
Szerbia, Magyarország, Szlovénia és Olaszország. Fő finanszírozói az orosz
Gazprom mellett, az olasz ENI, a francia EDF és a német BASF SE.
Ez a projekt, azaz a Déli Áramlat kiépítése nem mai keletű
terv, egészen 2005-ig nyúlik vissza. Ekkor határozták el a felek, hogy a
dél-oroszországi Anapa városánál kitermelt gázt Ukrajna megkerülésével a Fekete
tenger alatt vezetik Európába. Ennek érdekében létrehoztak egy svájci bejegyzésű
vegyesvállalatot, a South Stream AG-t, amelynek két résztvevője van, a Gazprom
és az ENI.
Hatalmas beruházásról van szó, amelynek támogatói között
szerepel(t) Vlagyimir Putyin, Silvio Berlusconi, vagy immáron Orbán Viktor is,
aki pedig a kormányváltás előtt még azt hangoztatta, hogy nem leszünk a Gazprom
legvidámabb barakkja. De változnak az idők, változott Orbán Viktor hozzáállása
is, hiszen rájött, hogy hatalmas pénzek fekszenek a Déli Áramlat beruházásban
(16 milliárd euró), tehát neki is csurranhat-cseppenhet a haszonból. Erre
nyilván kenyeres pajtása és példaképe Silvio Berlusconi döbbenthette rá, akinek
pedig jelentős érdekeltségei vannak az ENI-ben.
Így múlt tehát el a világ dicsősége, azaz ennek alapján
rohant ki Putyinhoz Orbán (most valahogy hirtelen feledésbe merült a katari
cseppfolyós gáz), vagy tett „baráti” látogatást Bulgáriában Áder János. Ez
állhat annak is a hátterében, hogy Szerbia uniós tagságát olyannyira
szorgalmazza most Magyarország, miközben Románia schengeni-i csatlakozása, vagy
a horvát INA-MOL (Hernádi Zsolt ügye) kérdés háttérbe szorult.
A keleti szelek a Déli Áramlattal jönnek, s immáron viharos
gyorsasággal, ugyanis a tervek szerint 2018-ra már 63 milliárd köbméter gázt
kell, hogy szállítson a vezeték.
Csodák tehát nincsenek. Az RWE ellehetetlenítése, a tározók
állami kivásárlása tehát mind-mind egy célt szolgálnak. A Gazprom céljait. És
ebben Orbán Viktor teljes erőbedobással vesz részt, vidám barakk ide, vidám
barakk oda. Hiszen a pénz(éhség) nagy úr, és nehogy már egy „Gyurcsány-senki”
és „kompániája” fölözze le a hasznot.
És egy friss hír, ami szorosan kapcsolódik az előző íráshoz,
és amely jól jellemzi a „sajátos” orbáni energia-politikát:
![]() |
Fotó: Privátbankár |
Az MTI híradása szerint 46 milliárdos osztalékot szándékozik
fizetni részvényeseinek a MOL. Annyira jó évet zárt ebben a gazdasági
hanyatlásban, hogy ekkora extraprofitra tudott szert tenni. Mivel az állam több
mint 24%-os részesedéssel bír a MOL-ban (hála a Szurgutnyeftyegas-nak, az
ötszázmilliárdos kivásárlásnak, és a magasságos mindenhatónak), így az állam
durván 11 milliárdos osztalékot kap. Úgy is mondhatnánk, hogy jól tőzsdézte ki
magának az adófizetők pénzét.
Kis hajszál ugyan van a levesben. Mégpedig az, hogy az állam
határozza meg az üzemanyagárakat, azaz annak túlnyomó hányadát kitevő adókat,
járulékokat, és immáron beleszólása van a MOL-beruházásokba is, ami
befolyásolhatja az osztalék összegét.. Így tehát saját magának realizálja,
illetve teszi lehetővé azt a bizonyos „extraprofitot”, amit most a MOL
részvényesei lenyelnek. Az adófizetők pénzéből. Mert ugye ezt is mis fizetjük,
csakúgy, ahogyan a részvénykivásárlást is. Tehet nem elég, hogy többszörös adót
vagyunk kénytelenek fizetni a kőolajszármazékokért, még a részvényes (?!)
államot is mi finanszírozzuk immáron osztalék formájában. Nevezhetjük ezt akár
egy újabb adónak is. És mindezért Hernádi Zsoltot a MOL közgyűlése újabb öt
évre igazgatósági taggá választja, azt a Hernádi Zsoltot, akit a MOL-INA
stikliből kifolyólag a horvát ügyészség mind a mai napig nem tudott
kihallgatni. Pedig Hernádi tudna mit mesélni a horvát-szlovén pengeváltásról
Déli Áramlat ügyben, és a MOL ebben játszott szerepéről.
Szóval minden összefügg mindennel - főleg az
energiapolitikában -, az adófizetők pedig nyögik.
Egy valamit nem értek. A Tözsdefelügyelet, vagy az EU
pénzügyi tanácsa hogyhogy nem lép ez ügyben, hiszen az állam, mint törvényhozó
tényleges ráhatással bír a tőzsdére, a részvénypiacra, így osztalékrealizálása
teljesen abszurd. Hogy is van ez?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése