Immáron teljes harci díszben, bevetésre készen áll az orbáni
„harcigépezet” legújabb alakulata, az Országgyűlési Őrség, vagy ahogy a
köznyelv nevezi; a Kövér-kommandó.
Az országgyűlési törvény legújabb rendelete alapján 2013.
január elsejével lép működésbe az
úgynevezett Országgyűlési Őrség. Ez az új, egyszemélyi irányítás alatt
működő fegyveres testület teljes egészében Kövér László házelnöknek van alárendelve.
Az elsődleges híradások az év elején-közepén még úgy szóltak, hogy a testület
arra hivatott, hogy a renitenskedő honatyákat megrendszabályozza. Ez a
feladatkör most alaposan kibővült. Amellett, hogy az egyébként az állami
erőszakszervezetekre jellemző teljes fegyverarzenált alkalmazhatják [bilincs,
sokkoló, vegyieszközök (azaz gázspray), gumibot, lőfegyver], még arra is
jogosítványt kaptak, hogy járműveket vizsgáljanak át, és közterületeken kívül
is - azaz otthonokban, magánlakásokban - tartsanak házkutatást.
Az ügy pikantériája, hogy ezt az új erőszakszervezetet
szintén egy személyes testőr vezeti majd csakúgy, mint a TEK-et (Köztudott,
hogy a TEK - amit mindenki nemes egyszerűséggel csak Orbán-kommandónak hív -
vezetésével Orbán Viktor volt személyi testőrét, a közben rendőr dandártábornokká
avanzsált Hajdú Jánost bízták meg.). Ugyanis egészen véletlenül (?!) az
Országgyűlési Őrség vezetője az a Tóth László rendőr alezredes lesz, aki
jelenleg – és mellesleg - Kövér László házelnök személyi védelmére hivatott, s
aki a Köztársasági Őrezred V-3 osztálya révén szoros kapcsolatban áll Hajdúval.
Ezek után már érthető, hogy miért is váltották le az ezredest olyan hirtelen és
indoklás nélkül a BRFK Közbiztonsági Osztályának vezető-helyettesi posztjáról.
Az még nem világos, hogy az Országgyűlési Őrség milyen
jogalapon tarthatna például házkutatást? Az ilyen akciók elrendelésére bírói,
illetve ügyészi felhatalmazás szükségeltetik, és a jelenlegi eljárásjog nem
rendelkezik erre vonatkozó szabályozással. A rendőrségi törvény ezirányú
rendelkezései kizárólag a nemzetbiztonsági, illetve a köztörvényes ügyekre
vonatkoznak, így az Országgyűlési Őrség jogosítványainak ilyetén irányú
kiterjesztése számos aggályt vet fel.
Csakúgy nem szabályozott, hogy a házon belül milyen
viselkedésformák minősülnek rendzavarásnak, nem sérti-e az intézkedés a szabad
véleménynyilvánítás alapjogát, amelynek korlátozása az országgyűlési képviselők
esetében különösen abszurd. A rendzavarás minősítése jelenleg teljes egészében
a házelnök, illetve a levezetőelnök szubjektív megítélésén múlik, mint ahogy az
a közelmúltban lezajlott és nagy felháborodást kiváltó Gyöngyösi-ügy alapján is
bizonyított.
A legsúlyosabb kérdés azonban, hogy a milyen jogalap
biztosítja a „házőrség” parlamenten kívüli, a képviselőket érintő vegzálását
(járművek átkutatása, magáningatlanaikat érintő kutakodás), ugyanis ebben az
esetben a mentelmi jogi rendelkezésekkel mennének szembe.
Summa summarum, a TEK után egy újabb szervezet került
egyszemélyi irányítás alá, álságos módon a rendőrségi törvénnyel burkolódzva.
Még egy, Kövér Lászlóra vonatkozó kiegészítés: Az
Országgyűlés január elsejével újból bevezetteti a Horthy-korszakra jellemző
„Háznagy” intézményét. Kövér erre a posztra Mátrai Márta országgyűlési
képviselőt jelölte, teljes miniszteri fizetéssel.
A Kossuth tér 1944-es évre jellemző átalakításának tervezete
után ez a mozzanat is bizonyítja az Orbán-kabinet elkötelezettségét a
Horthy-korszak iránt. Kérdés, hogy ez a veszélyes „nosztalgiázás” meddig
folytatható? Meddig tűrhető még, hogy a kormány egy olyan személyt emeljen
piedesztára, aki nemzeti- és személyes sorstragédiák sorozatába taszította az
országot? Meddig tűrhető, hogy az orbáni vezetés (fehér)lovat adjon a
szélsőségesen nacionalista, rasszista erők alá?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése