Mottó
„…a tömegek mindössze kétszer örülnek egy kedvelt embernek: először, amikor felemelhetik, másodszor, amikor letaszíthatják…” (Mikszáth Kálmán: „Két választás Magyarországon”)
Több publicisztikában kifejtettem már azon véleményemet, hogy túl nagy falatnak tartom Budapestet Tarlós István számára. Ezt a véleményemet most is fenntartom, újból hangsúlyozva, hogy bizony Budapest nem egyenlő Óbudával.
Most mégis azt kell mondjam, hogy Tarlós Istvánban mégiscsak van valami. Meglehet túl nagy súllyal nehezedik rá a főváros vezetése, mégsem mondhatjuk, hogy ne küzdene minden erejével érte. A legutóbbi ATV-s nyilatkozata legalábbis ezt tükrözi.
Tarlós István főpolgármesteren látszott, hogy kínlódik. Mintha valami igazmondó dolmány lett volna rajta. Miközben igyekezett végtelenül óvatosan fogalmazni a kormányfővel kapcsolatban („…az egyetlen reális magyarázat, hogy a miniszterelnök azt hiszi…), nem tudta leplezni végtelen csalódását a főváros és a Fidesz-kormány közötti antagonisztikus ellentét kapcsán. Ennek hatására-e, vagy máséra, az szinte mindegy (Látja már a kormány végzetét, és úgy ítéli, hogy itt az ideje a lassú kihátrálásnak?), de igazmondásra ragadtatta magát, és talán nem véletlen, hogy a BKV kálváriájának okán.
Kimondta azt, amit eddig senki sem mert kimondani. Nevezetesen, hogy Budapest állítja elő a GDP jelentős hányadát (40 %?!) mégsem kap annyit, mint amennyi járna.. S tette ezt nem kis szemrehányással, mintegy célzatosan a kormány felé. Mondjuk ki: Jogosan!
Miért is lényeges ez?
Nos, hogy mindenki értse - anélkül, hogy bármiféle főváros-vidék ellentét szítása lenne az ok – a korrektség végett: A fővárosban él a magyar lakosság több mint egyötöde és a főváros termeli ki GDP jelentős hányadát, mégsem kap vissza a központi költségvetésből ennek megfelelően arányos összeget. Többek között ez is oka annak, hogy a BKV és egyáltalán a budapesti tömegközlekedés (is) ilyen áldatlan állapotba került. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy Budapest bevételeinek jelentős részét feléli az ország többi régiója.
Persze természetes, hogy az ország elmaradottabb területeit a kormány megpróbálja a fővárosi pénzekből segíteni, és nem hiszem, hogy ezért a budapestiek szót emelnének, de… de nem mindegy milyen mértékben és nem mindegy milyen természetű az a segítség. Mégiscsak nonszensz, hogy a főváros a kitermelt hányad 1,5 százalékát kapja vissza, miközben tízmilliárdokat áldoznának például üresen kongó vidéki (és persze budapesti) stadionokra állami pénzből. Mindeközben füstölnek a metrószerelvények, áramütés-veszélyesek a trolik, szétesnek a buszok, a dolgozóknak csökkentik, vagy egyáltalán nem folyósítják járandóságukat
Tarlós István most megpróbálja elmagyarázni a kormányfőnek, hogy miért is szükséges és nagyon fontos a budapesti tömegközlekedés, mit is jelent az, hogy „hajózni kell”. Nagyon úgy néz ki, hogy süket füleknek és teljesen feleslegesen.
Az Orbán kabinet egyszerűen nem képes felfogni azt a tényt, hogy a fővárosi tömegközlekedés egy szükséges rossz, ha úgy tetszik kötelező kifizetés. Mert infrastruktúra nélkül Budapest egy béna óriás. A mai benzinárak mellett egyre többen teszik le az autójukat és váltanak tömegközlekedésre. Amennyiben leáll a tömegközlekedés, úgy a dolgozók nem jutnak el a munkahelyükre, leáll a termelés, ergo az a bizonyos „jelentős hányad” kiesik a GDP-ből. Az pedig egyenlő a katasztrófával. Nem szükséges elmondani milyen társadalmi feszültségeket keltene. „Budapest nélkül nem működik az ország.” (T.I.)
Egy erős és mindenképpen a budapesti közérdeket szem előtt tartó fővárosi közgyűlés, és egy talpraesett, a közgyűléssel összehangoltan tevékenykedő főpolgármester hathatósan tudna ellent állni, kordában tartva a félresiklott kormányintézkedéseket. Persze ez csak álom mindaddig, amíg szolgalelkek ülnek döntésképtelenül, vagy bólogatnak, ha a kormány önös érdekből zárol olyan létszükségszerű összeget, mint például a BKV-nak szánt milliárdok.
Nagyon remélem, hogy Tarlós István most az igazi arcát mutatta, és valóban kiáll továbbra is Budapestért. Ha így tesz, akkor talán a Fidesz-érán túl is lesz számára jövő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése