E hülyeséghalmazt Gáncs Péter evangélikus püspöknek tojta a
nyuszi a húsvéti istentisztelet alkalmával. Nevezett az alábbi igét vágta a
hívek szemébe: „Kétezer évvel ezelőtt nem tartottak politikai vitanapot a
jeruzsálemi parlamentben, sőt népszavazást sem írtak ki arról, hogy lehet-e
vasárnap nyitva egy sziklasír.”.
Valljuk be, azért egy püspöktől többet várna az ember, mert szavai – azon kívül, hogy mintegy finom nyalintás a regnáló kabinet porcelán ülepén - több ostobaságot is tartalmaznak.
Valljuk be, azért egy püspöktől többet várna az ember, mert szavai – azon kívül, hogy mintegy finom nyalintás a regnáló kabinet porcelán ülepén - több ostobaságot is tartalmaznak.
Ad egy: Kétezer éve Jeruzsálemben azért nem volt vitanap a
parlamentben, mert … mert nem volt parlament. Arra sajna majd’ kétezer évet
kellett várni. Volt viszont Heródes Antipas, aki – hasonlóan a magyar jelenhez
- egyszemélyben volt a törvény, a hatalom, a politika. Miért is vitázott volna
önmagával?
Ad kettő: Jeruzsálemben akkoriban minden nyitva volt (pláne
vasárnap). Például a templomok is. (nem úgy, mint nálunk manapság, hétlakatra
zárva.) És telis-tele kufárokkal, koldusokkal, akikről köztudott, hogy
nazaretileg lettek üldöztetve – akárcsak a XXI. századi magyarországon. Déjá
vu? Az, de csak ötven százalékban, ugyanis a koldusok már nem, de a kufárok még
mindig bent vannak. Hiába no, az egyház nem tűri a konkurenciát.
Ad három: Nem kis csúsztatás, hogy nem volt népszavazás,
mert igenis volt. Szerencsénkre, vagy szerencsétlenségünkre, kétezer éve nem
Heródes volt a jeruzsálemi „választási hatóság elnöke”, hanem egy bizonyos
Quintus Pontius Pilátus, így nem meszeltek el automatikusan minden népszavazási
kezdeményezést. Szóval Pilatus szavaztatta meg a jónépet, ugyan nem holmi
pitiáner sziklasír miatt, hanem jóval fajsúlyosabb dologban, mondjuk -
megfeszítésileg. Persze ez is aljas dolog volt egy mesterségesen felhergelt
tömeg vonatkozásában. Legalább akkora, mint a vizitdíjról szóló.
Ad négy: A vasárnapi sziklasír-nyitvatartásról azért sem
lehetett népszavazás, mert a vasárnap akkoriban munkanap volt ( Ószövetség,
Genesis, Isten első munkanapja), ergo természetszerűleg vasárnap nyitva kellett
legyen, egyébként hogyan is derült volna ki például, hogy Jézus már nincs ott.
Az adekvát pihenőnap – lévén szó Jeruzsálemről – a szombat volt. A vasárnapról
jóval később - nagyjából úgy 300 évvel, I. Constantinus császár idejében –
döntöttek. A magyar vasárnapról meg ne is beszéljünk, mert annak nagyobb késése
volt, mint a szolnoki gyorsnak, cca. 700 év. Egészen Szt. Istvánig kellett
várni, ámbár ennek is „keresztbe” tett V. István, aki 1271-ben nemes
egyszerűséggel vásározós nappá tette a vasárnapot. Így hát a klasszikus „pláza”
felépítése: templom-vásártér-kocsma. Vannak egyes hívők, akinek fordított a
sorrend.
Ad öt: Gáncs ügyvezető elnök-püspök kissé csapongó lélek.
Ahogy csapong az idősíkokban, úgy csapong a szentírásban is. De miért is
csodálkoznánk? Ilyenek az álszentek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése