"Azért van olyan sok vélemény, mert a gondolatok száma végtelen, a papír pedig nem tud tiltakozni." (Kobzi János)

2014. december 16., kedd

Uniós forrásoktól eshet el Magyarország


Amennyiben a kormány fizetőssé teszi az M0-ás egyes szakaszait, úgy az Európai Unió felülvizsgálhatja az M0 további építésére szánt összegek folyósítását – közölte a Porfolió kérdésére az Európai Bizottság magyarországi sajtóosztálya. Ennek oka pedig az, hogy az államnak az útdíj bevezetésével bevétele keletkezik.
Azt is közölték, hogy az Európai Bizottság semmilyen kötelezettséget nem fogalmazott meg az M0-val kapcsolatban, így a fizetőssé tételt sem, amivel egyértelműen cáfolták Orbán Viktor ezirányú és erre hivatkozó kijelentését.

Elmondható, hogy a kormány ezen intézkedése nem csak hamis indokokra épül, nem csupán környezetvédelmi szempontok miatt káros, hanem az infrastruktúra-fejlesztésben is kár okoz az országnak. Ugyanis a célirányos uniós források megvonása azt eredményezheti, hogy az M0 északi, hegyvidéki szakaszának megépítése kerülhet veszélybe, vagyis az M0 csonka, befejezetlen marad.

Budapestnek egyébként van egy kötelezettsége, nevezetesen a dugódíj bevezetése, amit azért írt elő Brüsszel, hogy a teljes egészében uniós forrásból épült 4-es metró rentabilitását célozza. E két intézkedés (útdíj és dugódíj) együttes hatásai pedig kiszámíthatatlanok. Ostobaság azt javasolni, hogy üljenek át az autósok vonatra, vagy egyéb városi tömegközlekedési eszközre, hiszen az útdíj és dugódíj nem csak a magánautósokat érinti, hanem például az áruszállítást is. Abban pedig biztosak lehetünk, hogy a közlekedés eme résztvevői az újabb sarcokat nem fogják lenyelni, hanem „ügyeskednek” a nem fizetős utak terhelésével, vagy beépítik a szállítási díjaikba, ergo, áremelkedést generálnak. Azt pedig az adófizetők fizetik mindennapi vásárlásaikkal.

A fizetős M0 tehát egy újabb felelőtlen, meggondolatlan kormányzati döntés, amely nem csupán a fővárosnak, hanem a környező agglomerációnak is súlyos gondokat okozhat. Hatalmas lyukak tátonganak a költségvetésben (a 2015-ös költségvetés már eleve hamis sarokszámokra épül, módosítása a következő év elején biztosra vehető). E lyukak tömködését nem olyan eszement, kapkodó ötletelésekkel kellene megoldani, mint az önkormányzatok szinte bármire kivethető szabad adóalkotási jogköre, a netadó, a médiaadó, reklámadó, a szappanadó és a ki tudja hanyadik adó, (ami már nem, hogy egy söralátétre, de egy sörösló hátára sem férne fel), vagy a tehermentesítő utakra kirótt útdíj, hanem például az osztogatások és fosztogatások megszüntetésével. Amit tulajdonképpen el sem kellett volna kezdeni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése