Manapság, aki BKV-val tömegközlekedik, jobb, ha mindenre
felkészül. Akár azt is ki lehetne írni a budapesti tömegközlekedés
jelmondataként, hogy „aki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel”. Én most két
teljes nap „élményeit” tárom elő tanulságul.
BKV 1
Külvárosi villamosmegálló. Villamos a megállóban, azaz a
megállót fél méterre elhagyva áll, ugyanis közvetlen a megálló után
forgalomirányító jelzőlámpa, ami most piros, tehát a szerelvény úgysem tudna
továbbmenni. Idősebb korú, cigány házaspár rohan át a villamos előtt a zebrán,
nyomják a vezető melletti ajtónyitó gombot, de az nem nyílik, hanem a villamos
szépen, akkurátusan, a vezető akaratának - és emberi együttnemérzésének -
engedelmeskedve elhúz. Ötven fok a villamosmegállóban, sehol egy árnyék, a
házaspár fújtat a hőségben és rettenetesen káromkodik. A következő járat húsz
perc múlva lesz esedékes.
BKV 2
Egy nagyforgalmú, peremkerületi metróállomás. Ellenőrök
sorfalán keresztül kell átverekedni magukat az utasoknak. Egyik ellenőr arra
kéri a feleségemet, hogy vegye ki a tokból, s mutassa meg a bérlete hátulját
is. A feleségem udvariasan kéri az ellenőrt, hogy legyen szíves kivenni a
bérletet a tokból, ugyanis mindkét keze dugig szatyorral. Az ellenőr készséges,
majd szabadkozik: „Ne haragudjon, de tetszik látni ott azokat a huszonéves
fiatalokat? No azok az ellenőrök ellenőrei és árgus szemekkel figyelik, majd
jelentik az ellenőrök tevékenységét…”. Ó, azok a hatvanas évek, és az ő besúgós
rendszere, ó arany hetvenes évek és a metró sikeresen elbontott
beléptető-kapui!
BKV 3
Szintén a metró. Vagy hat ellenőr a bejáratnál, majd pár
megállóval arrébb a kijáratnál is vagy tíz. De nem ám akármilyen felállásban,
hanem a nehéztüzérséget, azaz a Közterület-felügyelet vagy hat munkatársát is
bevetve. Ez igen! Ilyenkor elgondolkodik az ember fia, hogy vajon milyen
véleménnyel van a BKV a saját bizalmi munkát betöltő, közfeladatot végző
munkatársairól, ha már bennük sem bízik. Vagy a bejáratiak nem elég alaposak?
Persze az is lehet hogy a metróalagútban - akár a gomba a pincében – teremnek a
bliccelők.
BKV 4
Határ út, buszvégállomás. Mostanság autóbusz üzletág
kiszervezés folyik, aminek a következménye a sofőrök csoportos kirúgásán kívül
az, hogy „Felszállás az első ajtón”. Arccal a visszafejlődés felé, csuklós
buszon is. A következő és nyilvánvalóan BKK-s fejlesztés a hátsó ajtó lesz –
munkahelyteremtés címén talán még kalauzzal is. Tehát áll a csuklós benn a
végállomáson, az első ajtón tódulna a nép. Ha tudna, ugyanis a keresztmetszet kissé
szűkös, a sofőr - aki egyúttal ellenőr is - pedig roppant akkurátus. A csuklós
másik három ajtaja szigorúan zárva. A busz a tűző napon, a menetrend szerinti
indulás uszkve tíz perc múlva. Kinn úgy 45-50 fok a napon, fenn a buszon tízzel
több, a bádog és üveg ontja a meleget, plussz a szauna szerű pára és
izzadság-kigőzölgés, mert légkondi az nincs. Többeket a rosszullét környékez.
Egy kisgyerekes anyuka vizes ronggyal simogatja gyermeke homlokát. De tűrni
kell, mert ez az új rend.
BKV 5
Belvárosból ki a délbudai kerületbe villamossal. Mostanság
ez felér egy túlélőtúrával, ugyanis vágányjavító nagyüzem mindenhol, sín egy
szál se. Feleségemmel szólított a rosszsorsunk erre a feladatra, ugyanis
pechünkre a kerületben volt elintéznivalónk. Tehát villamosra fel, majd
kisvártatva le, és keresni a villamospótló megállóját. Futás a villamospótló
buszhoz, préselődés arra a két megállóra, amíg a pótlás tart, majd iszkiri újra
a villamosra. Dolog elintézve és ugyanez a tortúra visszafelé is, de már este
kilenckor. Villamosra fel-le, pótlóra fel, s le szintén Újbuda megállóban. Ott
a hatalmas táblán (amelyen még pár hete az virított, hogy „Állítva az Európai
Unió segítségével) a felirat, hogy a 4-es nem közlekedik és elnézést az
utazóközönségtől. Az, hogy hol áll meg a villamospótló, az sehol sincs kiírva.
Rövid tanácstalanság után észrevettük, hogy jön egy 212-es busz.és beáll a
szemközti megállóba Hosszú évek tapasztalatából okulva, s ismerve a BKV
sofőreinek „figyelmességét” - futás, ahogy a lábunk bírja. Mázlink van, még
felugrunk a nyitott hátsó ajtón, s lihegve lerogyunk az ülésre, gondolván, most
már csak átjutunk Pestre. A hőség ellenére még derülnénk is, de két megállóval
arrébb valami nem várt esemény történik. A buszvezető gondol egyet és beleböfög
a mikrofonba valami olyasmit, hogy „Még mindig várok arra a két srácra, akik
felslisszoltak a hátsó ajtón”. El kellett telni egy kis időnek, mire
rádöbbentünk, hogy a „nyájas” üzenet nekünk szólt. Mi voltunk a két sliccolós
srác Ugyanis ez is afféle első ajtón felszállós busz volt, csakhogy este a
sötétben a kinyitott ajtókon (pláne egy kisebbfajta sprint közben) ez
egyáltalán nem olvasható. A hőség úgy látszik megtette a hatását, mert a
feleségemmel úgy pattantunk fel, akár két serdülő kamasz, (pedig már hatvannál
járunk), és valami olyasféle arccal rontottunk a kocsi elejébe, hogy egyesek
azt hihették, hogy elharapjuk a sofőr torkát (hiába, a vitaminok). „Bocs, de ez
a szabály” – nyögte ki keservesen a vezető, amikor a két hatvanas „srác”
bemutatta a bérleteket. Az egész busz röhögött, s mi háromnegyed óra múlva
otthon voltunk.
BKV 6
Manapság nem divat úgynevezett dilatációs hézagokat hagyni a
villamossínek között, mert az zajos és rontja a lakosság konfortérzetét. Pedig
dédapáink vasútépítő mérnökei pont arra az esetre találták ki, hogy a sínek a
rekkenő hőségben ne deformálódjanak. Mostanság hegesztés és gumiágy a módi és
locsolóvíz ezerköbméterszám, ha beköszönt a kánikula, s még így is méternyi
magasba púposodnak a sínek, hosszú órákra lebénítva a városi villamos-közlekedést.
És nem is értem miért jutnak eszembe ilyenkor az ózdi
cigánytelepiek és az ő kálváriájuk a vízért. És az is eszembe jut, hogy egyesek
azt nehezményezik a neten (és nem csak ott), hogy az ő adójukból folyatják a
cigánygyerekek a vizet. Csak megjegyezném, hogy a villamossínek hűtése is az ő
adójukból megy, sokszázezerszer akkora mennyiségben. Érdekes, hogy azt nem
nehezményezik. Persze kényelmesebb a kis magyar rasszizmus, mint a
racionalitás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése